Vragen van de leden Becker en Koopmans (beiden VVD) aan de
minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid en de minister van Buitenlandse
Zaken over de intenties van de Turkse ambassade om bij te dragen aan de
integratie van de "Turkse gemeenschap" in Nederland
Vraag 1
Kent u het bericht "Turkse ambassadeur in Nederland wil
samenwerken voor integratie en tegen polarisering"?
Vraag 2
Wat vindt u van de doelstelling van de Turkse ambassadeur om
de "Turkse gemeenschap" in Nederland samen te brengen teneinde
gezamenlijk te werken aan een betere integratie? Heeft u hem hierover al
gesproken en is u bekend hoe hij dit wil aanpakken?
Vraag 3
Bent u het met de VVD-fractie eens dat het onwenselijk kan
zijn wanneer de Turkse ambassadeur een centrale rol speelt of beoogt te spelen
in de integratie van Nederlanders met een Turkse achtergrond, mede gelet op de
visie van president Erdogan dat zij als "Turkse onderdanen" loyaal
zouden moeten zijn aan Turkije?
Vraag 4
Hoe beoordeelt u de inzet van de ambassadeur dat hij
medewerkers van consulaten en ambassades wil laten samenkomen om "de ware
kracht van de tradities en waarden van de Turkse cultuur aan de Nederlandse
vrienden te laten zien en opnieuw te vertellen'?
Vraag 5
Is u bekend of de Turkse ambassade al initiatieven heeft genomen of heeft aangekondigd om de "Turkse gemeenschap in Nederland" samen te brengen? Zo ja, welke? Zo nee, kunt u dit nagaan?
Vraag 6
Bent u bereid een gesprek met de Turkse ambassadeur te
voeren over het belang van de Nederlandse waarden en cultuur voor Nederlanders
met een Turkse achtergrond en het verstorende effect dat ongewenste
beïnvloeding vanuit Turkije daar op kan hebben? Wilt u daarbij tenminste aan de
orde stellen: 1) de onwenselijkheid van het sturen van politieke brieven vanuit
de regering-Erdogan aan Nederlanders met een Turks paspoort, 2) de komst van
Turkse politici voor campagneactiviteiten naar Nederland en 3) het financieren
van Turkse weekendscholen in Nederland?
Bron:
www.dutchturks.nl/Turkse-ambassadeur-in-Nederland-wil-samenwerken