Debat over het aanstaande handelsakkoord tussen de EU en Japan

Spreektekst debat JEFTA

26 september 2017

Spookverhalen winnen het helaas regelmatig van realiteit als het om handelsakkoorden gaat: we zagen het bij TTIP en CETA en vandaag is het akkoord met Japan aan de beurt, dat volgens de SP van geen kant zou deugen.

Ik kan me voorstellen dat mensen ongerust worden als ze de dreigende koppen op bepaalde websites zien: “Handelsverdrag met Japan bedreigt democratie en duurzame economie”

Het is nogal wat om dat te beweren, voorzitter. Zeker als je dat doet op basis van delen van gelekte onderhandelingsdocumenten, zonder het hele verhaal te vertellen.

Gelukkig is een groot deel van het principe-akkoord JEFTA nu openbaar.

En gelukkig kunnen we vandaag het realistische verhaal vertellen.

Dat is voorzitter,

>Dat het handelsakkoord met Japan voor 96 miljard een extra handel en 440.000 extra banen voor de EU kan opleveren.

> Dat NL handelsland daarvan één van de meest profiterende landen zou zijn; bijvoorbeeld door meer exportmogelijkheden voor kaas, vlees, bloemen en medische apparatuur.

Het realistische verhaal is ook dat de Europese Commissie niet in het wilde weg onderhandelt, maar met een mandaat van de lidstaten. Dat we geen akkoord zullen accepteren dat afbreuk doet aan onze hoge standaarden of aan onze beleidsvrijheid om maatregelen te nemen ter bescherming van mens, dier, plant en milieu.

Uit de directives voor JEFTA blijkt een stevige inzet op arbeidsstandaarden, op quota voor kwetsbare sectoren, op anti-dumping maatregelen, en het recht om ten allen tijde publieke maatregelen te kunnen blijven nemen. In een 16 pagina’s tellend document komt sustainable development maarliefst 11 keer voor. En in tegenstelling tot wat de SP beweert op zijn website: “ISDS is terug van weggeweest” stelt de Europese Commissie niet meer terug te zullen vallen op ISDS.

De spookverhalen doen dus geen recht aan de realiteit.

En dat is schadelijk voor het vertrouwen in dit akkoord, ÉN in handelsakkoorden in de toekomst.

In een tijd dat protectionisme terrein wint, kunnen we dat wantrouwen niet gebruiken. We moeten als Nederland blijven staan voor vrije handel en moderne handelsakkoorden horen daarbij.

Is de minister het met de VVD eens dat transparantie vooraf van groot belang is om spookverhalen in de kiem te smoren? Bijvoorbeeld door onderhandelingsmandaten tijdig openbaar te maken? Hoe zit het in dat opzicht met onderhandelingen met Australië, Nieuw Zeeland, en verschillende landen in Zuid-Amerika? Wanneer kan de Kamer de mandaten daarvoor tegemoet zien? En wanneer verwacht de minister een afronding van de onderhandelingen en kan zij een inkijkje geven in de stand van zaken rond de onderwerpen dataprotectie en investeringsbescherming?

Tot slot: in het vorige debat heeft de VVD zich hard gemaakt voor betere informatievoorziening aan bedrijven over benutting van akkoorden. Dank voor de toezeggingen die de minister op dit punt doet in haar brief van gisteren. Ik zal vanwege de beperkte tijd vandaag in het AO over handelsbevordering uitgebreider op de brief in gaan!

Kijk hier om het debat terug te kijken.