Schriftelijke vragen over de gegevens van 1800 kwetsbare leerlingen die op straat zijn komen te liggen (Antwoorden in de bijlage)

Schriftelijke vragen van de leden Becker en Wörsdörfer aan de staatssecretaris van OCW en de minister van BZK over het op straat belanden van gevoelige gegevens van 1800 kwetsbare leerlingen.

1. Kent u het bericht Gevoelige gegevens 1800 kwetsbare kinderen op straat van RTL nieuws 5 september 2017?
  2. Klopt het dat maar liefst 21 gemeenten in het openbare aanbestedingsproces voor het leerlingvervoer de leerlinggegevens niet hebben geanonimiseerd waardoor het mogelijk werd om via internet de  huisadressen, geboortedata, schoollocaties en roostertijden van kwetsbare kinderen in te zien?
  3. Bent u het met ons eens dat ouders er op moeten kunnen rekenen dat de (lokale) overheid prudent met de gegevens van kinderen omgaat en zich daarbij houdt aan de wet bescherming persoonsgegevens? Hoe verklaart u dat gemeenten daar in dit geval te weinig oog voor hebben gehad?
  4. Kunt u aangeven of er andere openbare gemeentelijke aanbestedingen zijn waar een risico bestaat van het openbaar geraken van privacy gevoelige informatie van inwoners? Zo ja, welke?
  5. Bent u bereid gemeenten naar aanleiding van deze gebeurtenis nog eens actief te wijzen op de eisen uit de wet bescherming persoonsgegevens en daarbij gemeenten van elkaar te laten leren?
  6. Zal het wetsvoorstel pseudonomiseren van leerlinggegevens ook een rol spelen voor het gebruik van leerlinggegevens door gemeenten en kunnen daarmee situaties zoals deze in elk geval voor wat betreft leerlinggegevens worden voorkomen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
  7. In de berichtgeving wordt gesteld dat Tenderned niet verantwoordelijk is voor de verspreiding van de leerlinggegevens, maar de gemeenten zelf, die deze gegevens aanleverden. Erkent u dat Tenderned weliswaar niet verantwoordelijk is, maar als publieke organisatie wel degelijk een rol kan spelen om aanbestedende partijen te wijzen op de wet bescherming persoonsgegevens? Bent u bereid dit bij RVO onder de aandacht te brengen?
  8. Erkent u dat door toenemende digitalisering van leerlinggegevens het risico in de toekomst groter wordt dat gevoelige informatie toegankelijk wordt voor derden en dit ook bewustwording bij scholen vraagt? Zo ja, welke acties onderneemt u hiertoe?
  9. Hoe staat het in dat kader met uw toezegging om met de PO en VO sector standaarden te ontwikkelen voor de digitale veiligheid van leerlinggegevens? Zijn deze standaarden er in het najaar, op het moment dat u hebt toegezegd de Kamer over de voortgang te informeren? Zo nee, waarom niet?

Klik hier om het originele artikel van RTL Nieuws te lezen.