Schriftelijke vragen over de administratieve rompslomp voor basisschoolleraren (Antwoorden in de bijlage)

Wat is nou de oorzaak van werkdruk in het basisonderwijs? Wat is de invloed daarop vanuit Den Haag en wat wordt veroorzaakt door de regels van de schoolleiding? Naar aanleiding van een artikel van de NOS heb ik schriftelijke vragen gesteld aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Vragen van het lid Becker (VVD)  over de werkdruk onder basisschoolleraren door “administratieve rompslomp.”

1. Kent u het bericht "Basisschoolleraren: werkdruk vooral door administratieve rompslomp"?*


2. Wat vindt u van de resultaten van het onderzoek dat de NOS heeft uitgevoerd naar de werkdruk op basisscholen? Herkent u zich in het beeld dat de administratieve last, voor 36 procent van de docenten de belangrijkste oorzaak van de werkdruk is die ze voelen en nog eens 29 procent het noemt als tweede of derde oorzaak? 

 

3. Bent u het met de VVD eens dat leraren vooral les moeten kunnen geven in plaats van een groot deel van de week papieren in te moeten vullen? Zo ja, wat doet u aan het verminderen van die papieren last en hoe loopt dat momenteel? 

 

4. U stelde eerder in het kader van het project "regels ruimen" dat de administratieve belasting die docenten voelen lang niet altijd voortkomt uit een verplichting van de Inspectie en dat bij docenten dikwijls onvoldoende bekend is welke rapportages echt verplicht zijn vanuit Den Haag. Hoe kunnen docenten beter inzicht krijgen in wat echt verplicht is, en wat door de school zelf is ingevoerd zodat zij daarover beter het gesprek aan kunnen gaan op school? 

 

5. Bent u bereid in het kader van "regels ruimen" een brochure te maken voor docenten waarmee zij beter  inzicht kunnen krijgen in "wat moet van Den Haag" en welke regels door scholen zelf zijn ingevoerd? Zo ja, op welke termijn kunt u dat doen, zo nee waarom niet?

 

 Klik hier om het artikel 'Basisschoolleraren: werkdruk vooral door administratieve rompslomp' van de NOS te lezen (10-04-2017)