Vragen van de leden Becker, Ten Broeke en Koopmans (allen VVD) over de brief van de Turkse president Erdogan inzake de Turkse verkiezingen

Vragen van de leden Becker, Ten Broeke en Koopmans (allen VVD) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Buitenlandse Zaken over de brief van de Turkse president Erdogan inzake de Turkse verkiezingen.

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht “Erdogan stuurt Nederlandse Turken weer een brief over aanstaande verkiezingen”? (1)

Vraag 2

Hoe beoordeelt u het verzenden van de brief van de Turkse president, wiens partij in 2015 (2) en in 2017 (3) soortgelijke brieven naar Turkse Nederlanders verstuurde?

Vraag 3

Kunt u aangeven of u de brief, voor zover dat verschil maakt voor het oordeel, gezien moet worden als brief van de Turkse regering of van de Turkse AK-partij? Heeft de herkomst of ondertekening nog gevolgen voor het oordeel van het kabinet?

Vraag 4

Welke mogelijkheden ziet u om de Turkse regering aan te spreken op deze vorm van inmenging, gezien het feit dat er op dit moment geen sprake is van vertegenwoordiging op ambassadeursniveau?

Vraag 5

Is gebruik gemaakt van hetzelfde adressenbestand dat in 2015 werd gebruikt voor het verzenden van een brief vanuit de Turkse regering, destijds ondertekend door de toenmalige Turkse minister van Buitenlandse Zaken?

Vraag 6

Kunt u zich herinneren dat toenmalig minister van Buitenlandse Zaken, de heer Koenders, de Kamer in 2015 liet weten dat het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) onderzoek zou verrichten naar de destijds verzonden brief? (4) Heeft de Autoriteit Persoonsgegevens, de opvolger van het CBP, de Turkse regering ditmaal om inlichtingen gevraagd? Zo nee, waarom niet?

Vraag 7

Kunt u aangeven in hoeverre de verzending van deze brief zich verhoudt tot de recent in werking getreden Algemene Verordening Gegevensbescherming? Kunt u, indien u verwijst naar het feit dat Turkije geen EU-land is en zich daarmee niet geraakt zou voelen door Europese privacywetgeving, aangeven of het uitmaakt of de Turkse regering bij het verzamelen van de adresgegevens en het verzenden van de brief is bijgestaan door EU-onderdanen dan wel welk ander relevant aanknopingspunt zich voordoet?

Vraag 8

Wat was de rol van de Turkse ambassade, dan wel één of meerdere consulaten, bij het verzamelen van de adresgegevens en het verzenden van de brief?

Vraag 9

Hebt u het versturen van deze brief betrokken bij het overleg met de Turkse autoriteiten  over het al dan niet plaatsen van op de Turkse verkiezingen wijzende – en door de Nederlandse overheid gefaciliteerde - verkeersborden langs de snelweg? Zo nee, waarom niet?

Vraag 10

Houdt u staande dat het plaatsen van deze borden nodig was voor verkeersgeleiding en openbare orde? Zo ja, waar baseert u dat op? Zo nee, kunt u toezeggen in het vervolg een nee-tenzij-beleid te hanteren ten aanzien van dit soort verzoeken, dus dit alleen te doen indien onomstotelijk vaststaat dat het nodig is voor de veiligheid?

Vraag 11

Staat u, als het in de toekomst onverhoopt toch noodzakelijk blijkt borden te plaatsen, open voor het voorstel van collega Kuzu, zoals voorgesteld tijdens het Vragenuur van 19 juni 2018, om de volgende keer op elk verkeersbord een disclaimer te plaatsen met de opmerking dat de Nederlandse regering, als facilitator van de verkeersborden, Erdogan niet steunt? (5)

Vraag 12

Kunt u aangeven hoe ver het kabinet is met het nader verkennen van de wenselijkheid om campagne-activiteiten door buitenlandse politici uit niet EU-landen te reguleren, naar aanleiding van de Duitse notificatie? (6) Kunt u inschatten wanneer u de Kamer denkt te kunnen informeren over een uitkomst?

(1) https://eenvandaag.avrotros.nl/buitenland/item/erdogan-stuurt-nederlandse-turken-weer-een-brief-over-aanstaande-verkiezingen/

(2) http://www.zamanvandaag.nl/nieuws/binnenland/12303/brief-premier-davuto%C4%9Flu-aan-turkse-nederlanders-stem-op-akp

(3) https://nos.nl/artikel/2167063-weer-brief-van-erdogan-aan-turkse-nederlanders.html

(4) Aanhangsel handelingen, vergaderjaar 2015-2016, aanhangselnr. 457